Mass Confusion: Where Have You Gone, St. Christopher?

In olden times, every Catholic’s car had some form of a Saint Christopher medal clipped to the sun visor, glued to the dashboard, or, for the more discreet but no less pious, concealed in the glove box. The beginning of any journey began with the prayer, “Saint Christopher, pray for us!” because Saint Christopher was known as the patron saint of travelers.
Then one day Mass Confusion enveloped Saint Christopher. Today I am frequently asked, “Is Saint Christopher still a saint?”

The Church has canonized many saints, and all of their names and the dates of their “birthday into heaven” are listed in an official book called the Roman Martyrology. Some of these saints, like Saints Peter and Paul (June 29), or Saint Joseph (March 19) are of interest to the Universal Church. Others, like Saint Cunegunda (March 3), are of merely local interest.
Some of the saints of interest to the whole Church are honored with a Mass using prayers “proper” or “belonging” to them on their “Feast Day.”

For example, on July 25 the whole Church celebrates de Feast of Saint James the Apostle with a Mass in which Saint James is both honored and asked for his intercession by name. But there are 19 other saints listed for July 25 in the Roman Martyrology who may be honored in different ways and places on that same date, but whose names are not mentioned in the Mass of Saint James. One of them is Saint Christopher.

In the liturgical calendar prior to 1969, the Church celebrated the Feast of Saint James on July 25 and commemorated Saint Christopher by name in the proper Mass prayers as well. Pope Paul VI revised the liturgy and the liturgical calendar in 1969 in such a way that this commemoration of Saint Christopher by name was no longer made. This let to the erroneous conclusion that Saint Christopher was no longer a saint.

Saint Christopher, please keep praying for us.

Sources/further readings: The Roman Martyrology; Annihale Bugnini, The Reform of the Liturgy, chapter 21; Kenneth L. Woodward, Making Saints; How the Catholic Church Determines Who Becomes a Saint, Who Doesn’t, and Why

Antiguamente, cada automóvil católico llevaba una medalla o una estampita con la imagen de San Cristóbal; dicha medalla o estampita se sujetaba a la visera, o se pegaba al tablero o, para los más discretos, pero no menos piadosos, se escondía en la guantera. Al comienzo de cualquier viaje siempre se decía: “¡San Cristóbal, ruega por nosotros!” Porque San Cristóbal era conocido como el santo patrón de los viajeros.
Entonces, un día, San Cristóbal se vio involucrado en “Confusión en la Misa.” Hoy me preguntan con frecuencia: "¿Es San Cristóbal todavía un santo?"

La Iglesia ha canonizado a muchos santos, y todos sus nombres y las fechas de sus "cumpleaños en el cielo" están escritos en un libro oficial llamado Martirología Romana. Algunos de estos santos, como San Pedro y San Pablo (29 de junio) o San José (19 de marzo) son de interés para la Iglesia Universal. Otros, como Santa Cunegunda (3 de marzo), son de interés meramente local.
Algunos de los santos de interés para toda la Iglesia son honrados con una Misa en donde se usan las oraciones "propias" o "que les pertenecen" en su "Día de fiesta".

Por ejemplo, el 25 de julio, toda la Iglesia celebra la fiesta de Santiago Apóstol con una Misa en la que se honra a Santiago y se le pide su intercesión. Al mismo tiempo, hay otros 19 santos cuya fiesta es también el 25 de julio según el libro Martirología Romana. Estos santos pueden ser honrados de diferentes maneras y lugares en esa misma fecha, pero sus nombres no se mencionan en la Misa de Santiago. Uno de ellos es San Cristóbal.

En el calendario litúrgico anterior a 1969, la Iglesia celebraba la fiesta de Santiago el 25 de julio y también conmemoraba a San Cristóbal por su nombre en las oraciones de la Misa. El Papa Pablo VI revisó y cambió la liturgia y el calendario litúrgico en 1969 de tal manera, que ya no se mencionaba la fiesta de San Cristóbal durante la Misa. Esto llevó a la conclusión errónea de que San Cristóbal ya no era un santo.

San Cristóbal, por favor sigue orando por nosotros.

Fuentes / lecturas adicionales: El Martirologio Romano; Annibale Bugnini, La Reforma de la Liturgia, capítulo 21; Kenneth L. Woodward, Haciendo Santos: Cómo determina la Iglesia Católica quién se convierte en santo, y quién no, y por qué.

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