Sacred Music: The Propers/Música Sagrada: Los Propios

Have you noticed that at the beginning of Mass, right at the moment when the priest reaches the altar, a song is sung by the cantor and the choir? Have you also noticed that during the distribution of Holy Communion, the cantor also sings another song?

The words and music of these songs are meant to take us deeper into the sacred mysteries, to increase our religious dispositions and to invite us to devotion. They are also the prayers of the Church that rise to the heavens at every Mass. They are called: The Propers of the Mass.

The Fathers of the Second Vatican Council (Vatican II) encouraged dioceses around the world to provide translations and musical settings of the Propers of the Mass. Let’s remember that for more than a thousand years, the Propers were sung in Latin exclusively by the professional scholas. Regrettably, immediately after the Vatican II Council there were no suitable translations nor were there any congregational musical settings of the Propers.

As a result, congregational hymns were introduced. These hymns were meant to replace the Propers until translations and musical settings were available. Eventually, the Propers were forgotten and the hymns have replaced the Propers permanently. This is problematic for three reasons:
a) The texts of the hymns are insightful and poetic, but they are not the Word of God. The Propers of the Mass are the Word of God.
b) The hymns are chosen by an organist, the Propers have been chosen by the Church from her very beginnings.
c) Hymns are the last choice (fourth option) permitted by the U.S Bishops’ document, “Sing to the Lord” and settings of the Propers are the first, second and third options.

Here at St. Mary Parish we have created an insert which includes the text and we are also are keeping our beloved congregational hymns so that they can continue to be sung by all. The bishops’ document “Sing to the Lord” and the Fathers of the Second Vatican Council extend a warm invitation for us to sing these prayers of the church and increase our devotion and active participation through music during mass. Next time you are in church, make sure you get the new insert with the Propers of the Mass!

“Singing is for the one who loves” (St. Augustine Sermon)

by Heitor Caballero, Associate Organist

¿Has notado que al comienzo de la Misa, justo en el momento en que el sacerdote llega al altar, el cantor y el coro entonan un canto? ¿También has notado que durante la distribución de la Sagrada Comunión, el cantor también entona otro canto?

Las palabras y la música de estos cantos tienen la intención de llevarnos más profundamente a los misterios sagrados, aumentar nuestras disposiciones religiosas e invitarnos a la devoción. También son las oraciones de la Iglesia que se elevan a los cielos en cada Misa. Se les llama: Los Propios de la Misa.

Los Padres del Concilio Vaticano II (Vaticano II) alentaron a las diócesis de todo el mundo a proporcionar traducciones y escenarios musicales de los Propios de la Misa. Recordemos que durante más de mil años, los Propios fueron cantados en latín exclusivamente por las escuelas profesionales. Lamentablemente, inmediatamente después del Concilio Vaticano II no hubo traducciones adecuadas ni hubo ajustes musicales congregacionales de los Propios.

Como resultado, se introdujeron himnos congregacionales. Estos himnos estaban destinados a reemplazar a los Propios hasta que las traducciones y los ajustes musicales estuvieran disponibles.
Finalmente, los Propios fueron olvidados y los himnos han reemplazado a los mismos de forma permanente. Esto es problemático por tres razones:
a) Los textos de los himnos son perspicaces y poéticos, pero no son la Palabra de Dios. Los Propios de la Misa son la Palabra de Dios.
b) Los himnos son seleccionados por un organista, los propios han sido seleccionados por la Iglesia desde sus inicios. c) Los himnos son la última opción (cuarta opción) permitida por el documento de los Obispos de Estados Unidos y la configuración de los Propios es la primera, segunda y tercera opción.

Aquí en la parroquia de Santa María hemos creado un inserto que incluye el texto. Estas nuevas configuraciones musicales son atractivas y accesibles para todas las congregaciones. También estamos manteniendo nuestros queridos himnos congregacionales para que puedan seguir siendo entonados por todos. El documento de los obispos "Canta al Señor" y los Padres del Concilio Vaticano II nos invitan a cantar estas oraciones de la iglesia y aumentar nuestra devoción y participación activa a través de la música durante la Misa. La próxima vez que esté en la iglesia, ¡Asegúrese de recoger copia del nuevo inserto con los Propios de la Misa!

"Cantar es para el que ama" (Sermón de San Agustín)

por Heitor Caballero, Organista Asociado

Comments are closed.